Napi okosság

Friss topikok

  • [Marci]: Bocsi, itt véletlenül moderáltam:D GGABOR A részvényenkénti 73 Ft-os osztalékért ma van az utols... (2011.06.01. 10:56) OTP
  • [Marci]: A jó öreg alakzatok, még mindig a legmegbízhatóbbak;) (2011.06.01. 08:47) AUDJPY
  • danostomi: ez a honlapot én is nézegettem már de ezt a superképeségét nem tudtam... beszéljünk róla csütörtök... (2011.05.30. 15:24) wow
  • [Marci]: :D Inkább csaj-escortra...nem kis potenciál van a dologban. (2011.05.30. 11:25) Programozott jól-lét.

Alexander Elder: Trading for a Living III.

2011.09.13. 13:41 | [Marci] | Szólj hozzá!

 

Piaci Guruk

A guruk velünk vannak, mióta a nyilvánosság belépett a piacokra. Angliában, 1841-ben megjelentettek egy klasszikus művet a piaci hisztériákról, melynek címe: Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds. A mai napig kiadják. Szerzője, Charles Mackay leírja a holland tulipánválságot, az anglilai déltengeri buborékot és más tömeghisztériákat. Az emberi természet lassan változik, így manapság új tömeghisztériák, ideértve a guruk körüli hisztériát is, rángatják a piacot.
A guruk körüli hisztéria manapság sokkal gyorsabban terjed, mint századokkal ezelőtt, köszönhetően a modern telekommunikációnak. Még a magas végzettségű és intelligens befektetők is úgy követik őket, ahogy azt a középkorban a hamis próféták hívei tették. Háromféle guru található a piacon: piaci ciklus guru, mágikus módszer guru és halott guru. Egyes guruk a piaci fordulópontokat jósolják meg. Mások “egyedi módszereket” kínálnak, új utakat a gazdagsághoz. Megint mások a kritika elől menekülve néhány követőjükkel együtt eltűntek a világ szeme elől.

Piaci ciklus guruk

Az USA piaca több évtizeden keresztül alapvetően egy négy éves ciklust követett. Jelentős medvepiaci fordulatok következtek be 1962-ben, 1966-ban, 1970-ben, 1974-ben, 1978-ban és 1982-ben. A részvénypiac általában két és fél-három évet emelkedett, majd egy-másfél évet süllyedt.
Egy új piaci ciklus guru tűnik fel a színen szinte majdnem minden nagyobb tőzsdepiaci ciklus bekövetkeztekor, körülbelül négyévente. A guru fénykorát nagyjából 2-3 éven keresztül éli. Minden guru uralkodó periódusa egybeesik egy nagyobb emelkedő piaci ciklussal az Egyesült Államokban.
A piai ciklus guruelőrejelzi az összes nagyobb rallyt és zuhanást. Minden korrekt előrejelzése növeli a hírnevét és még több embert vesz rá arra, hogy vegyen vagy eladjon az előrejelzései alapján. Ahogy egyre több ember hisz a gurunak, jövendölései önbeteljesítőekké válnak. Ha ön felismer egy feltörekvő új gurut, kifizetődő követni a tanácsait.
Több ezer elemző van, néhányuk biztosan rivaldafénybe kerül karrierje során. A legtöbb elemző azért válik híressé egyszer-egyszer, amiért a törött óra is megmutatja a pontos időt naponta kétszer. Azok akik már megismerték, hogy milyen érzés a rivaldafényben lenni, néha megdöbbennek, amikor kikerülnek a piacról. Mindemellett számos vén róka létezik, akik élvezik, mikor időnként rájuk terelődik a figyelem, aztán ha az máshová terelődik, ők csak dolgoznak tovább, mint addig.
Egy piaci guru sikere többön múlik, mint egyszerű rövidtávú szerencse. Van egy kedvenc elmélete a piacról. Ez a teória - amely szólhat a volumenről, ciklusokról, Elliott-hullámról, bármiről - általában évekig tartó munka ereménye. Először a piac nem a guru szabályai szerint mozog. Ezután a piac megváltozik, és néhány éven keresztül összhangba kerül az elmélettel. Ez az az időszak amikor a guru csillaga felemelkedik és fényesen ragyog a piac fölött.
Ez nagyon hasonló ahhoz, mint ami a divatmodellekkel történik, mikor a közízlés megváltozik. Az egyik évben a szőkék népszerűen, a másikban a vörös hajúak. Egyik pillanatról a másikra a tavalyi szőke csillag már nem kell az idei női magazin címlapjára. Már mindenki egy sötét hajú modellt szeretne, vagy valakit anyajeggyel az arcán. A modellek nem változnak, a közízlés változik.
A guruk mindig a piaci elemzés határterületeiről jönnek. Soha nem intézményi elemzők. Az intézmények alkalmazottai óvatosan játszanak és soha nem érnek el kiemelkedő eredményt, mert ugyanazokat a módszereket használják. A piaci ciklus guru egy külsős, egyedi elmélettel.
Egy guru általában hírlevelek publikálásából él és meggazdagodhat a tanácsadásból. A feliratkozók száma a néhány száztól a több tízezerig terjedhet. Egy jelenlegi gururól írták nemrég, hogy három embert alkalmazott csak azért, hogy a pénzes borítékokat kinyissák neki. A befektetési konferenciákon a guruk általában rajongóik körében mozognak. Ha véletlenül bekerül egy ilyen körbe, figyelje meg, hogy sosem merülnek fel kérdések a guru stratégiájával kapcsolatban. Rajongói megelégednek azzal, hogy ihatják szavait. Később azzal fognak barátaiknak dicsekedni, hogy találkoztak vele.
Egy guru addig marad híres, amíg a piac az ő elmélete szerint mozog, általában egy négy éves ciklusnál kevesebb ideig. Egy bizonyos pontnál a piac megváltozik és más dallamra kezd menetelni. A guru továbbra is a korábban bevált módszer alapján teszi meg jóslatait és híveinek száma gyorsan fogyatkozni kezd. Mikor az előrejelzések már nem műküködnek tovább a köztisztelet gyűlöletbe csap át. Egy hitelét vesztett piaci ciklus guru soha nem lehet újra sztár.
Az uralkodó guru az 1970-es években Edson Gould volt. Jóslatait a Szövetségi Központi Bank kamatpolitikájára alapozta. Híres, “három lépés és egy botlás” szabályában azt állította, hogy ha a FED háromszor megemeli a kamatlábat az szigorításra utal, és eső piachoz vezet. A kamatláb háromszor egymás utáni csökkentése a monetáris politika enyhítését jelenti és emelkedő piachoz vezet. Gold emellett kifejlesztett egy eredeti charting technikát, melyet gyorsvonalnak nevezett el. Ezek olyan trendvonalak voltak, melyek meredeksége a trend gyorsaságától és a piaci reakciók mélységétől függött. Gould nagyon híres lett az 1973-as és 1974-es emelkedő piac idején. Tovább nőtt a hírneve 1974-ben, mikor helyesen megjósolta a decemberi mélypontot, mikor a Dow Jones majdnem 500 pontig esett vissza.
A piac ezután a magasba szárnyalt, Gould precízen azonosította a fontos forulópontokat a gyorsvonalak használatával és hírneve még tovább nőtt. Nemsokára azonban az Egyesült Államokat elárasztotta a likviditás, az infláció intenzívebbé vált és Gould módszerei, melyeket más monetáris környezetben dolgozott ki, nem működtek többé. Követői többségét 1976-ra elveszítette, ma pedig már szinte senki sem emlékszik a nevére.
Az új piaci ciklus guru 1978-ban lépett színre. Joseph Granville azt állította, hogy a tőzsdepiaci kereskedési volumen változásai előrevetítik az árváltozásokat. Nagyon színesen fejezte ki magát: “A volumen a gőz, ami előreledíti a mozdonyt.” Granwille egy nagy Wall Street-i brókercégnél dolgozva fejlesztette ki elméletét. Önéletrajzában azt írja, hogy az ötlet akkor jött neki, amikor a vécén ült és a padló burkolatát tanulmányozta. Granville a fürdőszobából a chartszobába vitte ötletét, de a piac nem követte előrejelzéseit. Tönkrement, elvált, és egy barátja irodájának padlóján aludt. Az 1970-es évek végén a piac elkezdte követni Granville forgatókönyvét, az emberek pedig elkezdtek érdeklődést mutatni.
Granville végigjárta az Egyesült Államokat hatalmas tömegek előtt tartva beszédeket. Hintón vitette be magát a színpadra, előrejelzésekről beszélt és azokat ostorozta, akik nem ismerték el elméletét. Zongorázott, énekelt, néha a gatyáját is levette, hogy súlyt adjon mondanivalójának. Előrejelzései helytállónak bizonyultak, magára vonzotta a figyelmet, és a tömegmédia is gyakran idézte őt. Granville elég naggyá vált ahhoz, hogy mozgassa a részvénypiacot. Mikor bejelentette, hogy pesszimista, a Dow 40 pontot esett egy nap alatt, ami akkoriban jelentős elmozdulásnak számított. Granville teljesen megmámorosodott sikerétől. A piac felfele mozdult 1982-ben, de ő továbbra is azt tanácsolta követői csökkenő körének, hogy shortoljanak. A piac 1983-ban tovább szárnyalt. Granville végül feladta és elkezdte javasolni a vételt akkorra, mikorra a Dow már megkétszerezte értéktét. Folytatta piaci hírlevele publikálását, de már csak árnyéka volt régi önmagának.
Az új guru 1984-ben került rivaldafénybe. Robert Prechter az Elliott Wawe elméletével szerzett magának nevet. Eliott egy szegény könyvelő volt, aki az 1930-as évek végén dolgozta ki piaci teóriáját. Elmélete szerint a részvénypiac öt hullámban emelkedik és három hullámban zuhan, melyek kisebb hullámokra is szétszedhetőek.
Mint előtte a többi guru, Prechter is publikált egy tanácsadói hírlevelet több éven keresztül, mérsékelt sikerrel. Mikor a Dow áttörte az 1000-es szintet, az emberek elkezdtek figyelni az elemzőre, aki szerint a Dow el fogja érni a 3000-et is. A bika piac egyre csak folytatódott, növelve Prechter hírnevét és dicsőségét.
Az 1980-as évek gyorsan emelkedő piacán Prechter hírneve kikerült a befektetési hírlevelek és konferenciák szűk világából, Prechter feltűnt az állami televízióban, és számos népszerű magazin készített vele interjút. Később, 1987 októberében bizonytalankodni látszott, mikor azt tanácsolta, hogy mindenki adjon el, majd hirtelen azt mondta követőinek, hogy készüljenek a vásárlásra. Ahogy a Dow zuhant 500 pontot, a széleskörű rajongás, mely Prechtert körülvette, gyűlöletbe csapott át. Voltak akik őt hibáztatták a zuhanásért, mások pedig azt rótták fel neki, hogy a Dow nem érte el a 3000-es szintet.
A piai ciklusok guruinak számos közös jellemvonásuk van. Az előrejelzési piacon aktív résztvevők már évekkel azelőtt, hogy sztárrá válnának. Mindegyiküknek van egy egyedi elmélete, néhány követője, és némi hitelessége, melynek segítségével a víz felszínén maradnak a tanácsadói üzletben. Az, hogy egyik guru teóriája sem működött sok-sok évig azelőtt, hogy bejött volna, nem zavarja a követőket. Ha az elmélet helytállóvá válik, a tömegmédia is érdeklődést mutat. Mikor az elmélet már nem működik, a köztisztelet közutálattá válik.
Ha ön felismeri, hogy egy sikeres új guru van feljövőben, érdemes belépnie követői közé. Még fontosabb, hogy felismerjük, mikor egy guru elérte pályája csúcsát. Minden guru megbukik és elveszíti régi hírnevét. Ha egy guru megjelenik  tömgmédiában, az egyértelmű jel arra, hogy felért a csúcsra. A manstream média a külsősök médiája. Ha több népszerű magazin is helyet szorít egy népszrű új gurunak hasábjain, akkor tudhatjuk, hogy már közel a vég.
Egy másik figyelmeztető jel, hogy a guru felért a csúcsra, ha a Barron’s magazin, amerika legnagyobb hetente megjelenő üzleti magazinja riportot készít vele. A Barron’s magazin minden januárban meghív néhány elismert elemzőt, hogy bölcsességet osszanak és előrejelezzék, mi várható az adott évben. Általában ez a társaság “biztonságos” elemzőkből van összeválogatva, akik a P/E rátára vagy a feltörekvő iparágakra koncentrálnak. Szokatlan lépés a Barron’s-tól, ha meghív egy népszerű gurut egy egyedi elmélettel egy ilyen előrejelzéshez. A gurut csak akkor hívják meg, ha az olvasóközönség így akarja és kihagyása rontaná a magazin jó hírnevét. Bukásuk előtt mind Granville, mind pedig Pretcher megjelent ebben a a januári kiadásban, népszerűségük csúcsán. Mindkettejük megbukott, néhány hónappal a megjelenés után. Ha legközelebb egy Guru megjelenk a Barron’s januári kiadásában, ne rendeljen tőle több hírlevelet tőle.
A tömegpszichológia olyan, amilyen és új guruk biztosan fel fognak tűnni a színen. Egy régi piaci ciklus guru biztosan nem tér vissza soha többé teljesen. Ha egyszer megbotlik, az iránta érzett rajongás közutálatba csap át. Egy drága vázát, ha összetört, soha nem lehet újra teljesen rendbehozni.

Mágikus Módszer Guruk

A piaci ciklus guruk a részvénypiac termékei, de a mágikus módszerek gurui sokkal jellemzőek a derivatív piacokon, különösen a határidős piacon.
Egy “módszer guru” akkor kerül be igazán a pénzügyi piacok látókörébe, ha felfedez egy új elemzési vagy kereskedési módszert.
A kereskedők mindig keresik, hogy mivel tehetnének szert előnyre a többi kereskedővel szemben. Ahogy a középkori lovagok a kardjaikat vették, úgy akarnak ők sok pénzért hatékony kereskedési eszközöket venni. Semmilyen ár nem túl magas, ha a módszer működik és megnyitja a végtelenül folyó pénz csapját.
Egy mágikus módszer guru új kulcskészletet ad el a piaci profitokhoz. Ahogy azonban egyre több ember ismerkedik meg módszerével és teszteli a piacokon, az elkerülhetetlenül megbukik  és elkezd veszíteni népszerűségéből. A piacok folyamatosan változnak és a tegnap még jól működő módszerek nem biztos, hogy ma is működnek, még kevésbé egy év múlva.
Az 1970-es évek elején egy Chicago-i hírlevél-író, Jake Bernstein híressé vált azzal, hogy piaci ciklusokat használt a csúcsok és a mélypontok felismerésére. Módszerei jól működtek, hírneve futótűzként terjedt. Bernstein sok pénzt kért hírleveléért, konferenciákat szervezett, befektetési alapokat menedzselt, és könyvek végtelen sorát írta. Mint általában, a piac megváltozott és az 1980-as években egyre kevésbé vielkedett ciklikusan.
Peter Steidlmayer volt a másik guru, akinek csillaga magasra ívelt Chicago felett. Arra biztatta követőit, hogy cseréljék le régi módszereiket az ő Market Profile-jára. Ez a módszer azt ígérte, hogy feltárja a kereslet és a kínálat titkait, és az igaz hívőknek megadja a képességet, hogy a mélypontoknál vásároljanak és a csúcsoknál adjanak el. Steidlmayer társult egy vállalkozóval, Kevin Koy-al, és rendszeres szemináriumaik több mint 50 embert vonzottak, akik 1600 dollárt fizettek egy négy napos tanfolyamért. Úgy alakult, hogy a Market Profile alkalmazói nem járnak különösebb sikerrel és az alapítók csúnyán kiestek az üzletből. Steidlmayer egy brókercégnél helyezkedett el, Koy pedig alkalmanként tartott néhány szemináriumot.
Meglehetősen furcsa, de még a mai, gyors globális összekötöttetésekkel rendelkező világban is lassan változnak a reputációk. Egy guru, akinek tönkrement a hírneve a saját országában, folytatni tudja a házalást a tengerentúlon. Ők azokra a bukott színészekre és énekesekre emlékeztetnek, akik szintén Ázsiában folytatják karrierjüket. Az Egyesült Államok közönségét már nem érdeklik, de még mindig meg tudnak élni éneklésből a tengerentúlon.

Halott Guruk

A piaci guruk harmadik típusa a halott guru. Könyvei újra kiadásra kerülnek, tanfolyamati elárasztja a lelkes kereskedők fiatal generációja és a majdnem eltemetett elemző legendája feltámad, a pénz pedig elkezd újra befolyni. A halott guru már nincs velünk és nem tud tőkét kovácsolni hírnevéből. Mások profitálnak reputációjából és lejárt szerzői jogaiból. Az egyik ilyen majdnem eltemetett guru R. N. Elliott, de a legjobb példa az ilyenre W. D. Gann.
Számos opportunista kínál “Gann tanfolyamot” és “Gann szoftvert”. Azt állítják, hogy Gann volt a legjobb kereskedő aki valaha élt, ötvenmillió dolláros házat hagyott magaután, satöbbi. Készítettem egy interjút Gann fiával, aki a Boston Bank elemzője. Elmondta nekem, hogy híres apja nem tudta eltartani családját kereskedésből, könyvek és tanfolyamok eladásából tartották fenn magukat. Mikor W. D. Gann az 1950-es években meghalt, háza alig ért többet 100 000 dollárnál. W. D. Gann a kereskedés óriása azoknak a kitalációja, akik a nevével tanfolyamokat és egyéb kiegészítő szolgáltatásokat akarnak befolyásolható ügyfelekek eladni.

A Guruk Követői

A piaci guruk személyisége különböző. Néhányan halottak, az élők között pedig előfordul a komoly akadémikus típustól a nagyszerű showmanig mindenféle. A gurunak évekig kell dolgoznia saját módszerén, majd szerencsésnek lennie, mikor a piac az ő elképzelései szerint kezd mozogni.
Ha a guruk körüli botrányokról szeretne olvasni, olvassa el William Gallaher-től a Winner Takes All-t, vagy Bruce Babcock-tól a The Dow Jones Guide to Trading Systems című könyvet. Ennek a szekciónak csupán az a célja, hogy a guru-jelenséget elemezze.
Mikor egy gurunak fizetünk azt várjuk, hogy több jön vissza, mint amit befektettünk. Úgy viselkedünk mint az az ember, aki feltesz egy pár dollárt az utcasarok itt a piros, hol a pirosra. Azt reméli, hogy többet nyer, mint amennyit lerakott a felfordított ládára. Csak a tudatlanok és a kapzsik úsznak rá a csalira.
Néhány ember azért fordul gurukhoz, mert erős vezetőt keresnek. Szülőkhöz hasonló, mindentudást biztosító embereket keresnek. Ahogy egy barátom mondta: “Mászkálnak, köldökzsinórjukkal a kezükben, hogy valahova bedughassák.” Egy okos hirdető ilyen tartályt kínál, pénzért.

 

A közvélemény igényli a gurukat és új guruk mindig jönnek majd. Intelligens kereskedőként fel kell ismernie, hogy hosszú távon egyetlen guru sem teszi önt gazdaggá. Ezen saját magának kell dolgoznia. 

 

Ford.: Albert Márton

Címkék: alexander elder

A bejegyzés trackback címe:

https://bmetozsde.blog.hu/api/trackback/id/tr133223735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása